TSMT

Miért jó a TSMT beszéd- és nyelvi zavarral, írás, olvasási nehézséggel küzdő gyermekeknek?

 

A nyelvi fejlődési zavar, a nyelvi késés hátterében gyakran az idegrendszer éretlensége áll. Ennek okai lehetnek genetikai, organikus vagy pszichoszociális eredetűek. Nagyon gyakran tapasztalom, hogy a méhen belüli élet vagy a szülés során bekövetkező minimális oxigénhiány áll a hátterében. Az idegrendszer érettsége a mozgás vizsgálata során mérhető és a célzottan, egyénspecifikusan átgondolt mozgásos feladatokon keresztül fejleszthető.

A kiterjedt, makacs, elhúzódó artikulációs zavarok hátterében gyakran az érzékelő- és mozgatópályarendszer, mint idegrendszeri struktúra éretlen működése tapasztalható. A mozgásfejlesztés által ezen pályarendszereken az ingerek gyorsabb, hatékonyabb továbbítását és feldolgozását érjük el. A nagymozgás fejlesztése támogatja az író, rajzoló mozgások és az artikuláció, mint finommozgások és a beszédfeldolgozás fejlődését. Az artikulációs zavar fejlesztése a kiegészítő mozgásterápiák támogatásával valósítható meg leggyorsabban és leghatékonyabban.

A kultúrtechnikák elsajátítása és alkalmazása magasabb rendű idegrendszeri funkciók, több agyi központ együttműködése által valósulnak meg. A két agyfélteke és az egyes agyi központok között gyors és rövid pályán kiépített kapcsolatrendszerekre van szükség. A mi gyermekeinknél ezek az információk lassabban dolgozódnak fel és gyakoribbak a hibázási lehetőségek. A gyermeknél azt tapasztaljuk, hogy lemarad az írás, olvasás, számolás során és gyakran hibázik. Sajnos legtöbbször az iskolai kudarcok másodlagos pszichés zavarokat is kiváltanak. A célzott logopédiai terápia mellett, mozgásfejlesztésre, esetleg tartós vagy átmeneti pszichológiai megsegítésre is szükség lehet.